Motorische-ontwikkeling-0-3-maanden-home1

Babyfysio 0 – 2 jaar


Baby’s en peuters kunnen worden geholpen met fysiotherapie. Hieronder treft u enkele hulpvragen die bij uw baby of peuter van toepassing kunnen zijn. 


Vraag het Babyfysio


Staat er geen hulpvraag bij die voor uw kind van toepassing is, neem dan geheel vrijblijvend contact met ons op!



Bel 013 – 570 40 20 of mail naar info@kinderfysio.nl


Hulpvragen


  • Mijn baby is te vroeg geboren

  • Mijn baby heeft een afgeplat hoofdje

  • Mijn baby draait zijn/haar hoofdje altijd dezelfde kant op

  • Mijn baby ligt vaak in een kromme houding (banaantje)

  • Mijn baby beweegt een armpje minder of niet

  • Mijn baby huilt vaak ontroostbaar

  • Mijn baby blijft achter in zijn/haar motorische ontwikkeling

  • Mijn baby wil niet rollen, zitten, opstaan, los gaan lopen

  • Hoe kan ik mijn baby stimuleren in spel en motoriek?

  • Mijn baby gooit alleen maar met speelgoed

  • Mijn baby schuift zich op de billen voort


Specifieke behandelindicaties bij zuigelingen



Voorkeurshouding,

zwakke hoofdbalans ( hoofdje hangt naar links/recht of voor/achter )

Afgeplat hoofdje ( asymmetrische zuigeling )


Lees verder >


Heeft uw baby een voorkeurshouding of een afgeplat hoofdje, asymmetrie in het gezicht, scheefstand van het hoofd of de oortjes ? Maak dan een afspraak of stel uw vraag via het contact-formulier.


Dit kunnen we voor u doen :


Wij zien veel kinderen die door een voorkeurshouding een afplatting van het hoofdje hebben ontwikkeld. Deze scheve hoofdjes zijn vaak zeer goed behandelbaar. Het is belangrijk om hier zo snel mogelijk mee aan de slag te gaan.


Om het effect van de behandeling goed te volgen, kan op een betrouwbare manier de afplatting gemeten worden. Uw kind ondervind hier geen hinder van. Deze methode heet Plagiocephalometrie (PCM) en is een recent ontwikkelde, betrouwbare meetmethode.


Schedelmeting bij baby’s, hoe werkt het?


Met PCM wordt met behulp van een bandje thermoplast een nauwkeurige afdruk gemaakt van de omtrek van de schedel. De PCM-ring sluit goed aan op de hoofdhuid en behoudt zijn vorm wanneer deze van het hoofd wordt gehaald. Daarna kan er met dit bandje een goede berekening gemaakt worden, zodat we een duidelijke indicatie krijgen over de ernst van de afplatting van de schedel. Tussentijds kan op deze manier de vermindering van de afplatting goed in beeld worden gebracht. Hierdoor kunnen we het behandelplan nog gerichter afstemmen/aanpassen op de behoefte van het kind.


Wilt u meer weten of bent u doorverwezen?


Neem gerust contact op via email info@kinderfysio.nl of telefonisch: 013 570 40 20 / 06 14374624


Nieuws archief >

plathoofd-1


plathoofd-2




Bijzondere voortbewegingsvormen

Billenschuiven, tenengang




Motorische achterstand

Zuiver motorisch of als onderdeel van een algehele achterstand

Baby-is-lusteloos




Onrustige baby’s en dreumessen

Prikkelverwerking: steeds meer baby’s en dreumessen blijken overgevoelig voor prikkels, wat ze horen, zien en voelen. Baby’s zijn net een “spons”: alle indrukken komen keihard binnen, er is nog geen filter zoals volwassenen dat hebben ontwikkeld. Baby’s kunnen daardoor snel onder de indruk zijn, alles is immers nieuw. Babyfysio geeft advies en begeleiding over wat de gevoeligheid voor prikkels is en hoe je je kindje hiermee kunt helpen.


Interesse?


Meld je baby of dreumes aan voor: PrikkelGym




Huilbaby

Prikkelverwerkingsproblemen,

bewegingsonrust, reflux,

gespannen en overstrekken

Huilbaby




Hypotone zuigeling

Een slappe baby




Te vroeg geboren kinderen (prematuren)




Centraal neurologische aandoeningen

Baby’s met afwijkingen in de spierspanning (CP)

Baby-is-overstrekt




Erbse parese (OBPL)                

Verlamde arm ontstaan na een moeizame bevalling




Orthopedische problemen          

Gebroken sleutelbeentje, heupdysplasie



 

 

 

Vroeg signaleren is beter voor NU en LATER



Niet voor alle baby’s/peuters is het vanzelfsprekend dat de motorische ontwikkeling goed verloopt.

Bepaalde signalen kunnen worden gezien als een vertraagde of belemmerende ontwikkeling, zoals:


  • Armbewegingen van de baby lijken zeer ongecontroleerd

  4 maanden*


  • De baby kan in zithouding het hoofd niet stabiel rechtop houden

  5 maanden*


  • De baby kan in buikligging het hoofd niet oprichten en om zich heen kijken

  6 maanden*


  • De baby kan een voorwerp niet overpakken van de ene in de andere hand

  8 maanden*


  • De baby pakt geen speelgoed of grijpt vaak mis

  8 maanden*


  • De peuter heeft een slappe spierspanning;
    het kind lijkt een ‘zoutzak’ als hij ergens wordt neergezet

15 maanden*


  • De peuter heeft een te hoge spierspanning; bij de peuter zijn
    constant bewegingen waar te nemen en lijkt niet tot rust te komen

15 maanden*


  • De peuter kan nog niet los lopen

20 maanden*


  • De peuter kan niet zelf op een laag stoeltje gaan zitten

24 maanden*


  • De peuter kan de trap niet opklimmen met hulp van de leuning

24 maanden*


  • Van een verhoging van 20 cm stappen is nog niet mogelijk

24 maanden*


  • De peuter kan geen bal vooruit schoppen

24 maanden*


          * Indicatieve leeftijdsgrens waarop een baby/peuter de vaardigheden beheerst



Motorische vaardigheden


Het ontwikkelen van motorische vaardigheden begint direct na de geboorte.
Al in de eerste 2 jaar kun je een baby/peuter stimuleren om te bewegen.
De hierna volgende ‘basis bewegingen’ zijn een belangrijke eerste stap in de motorische ontwikkeling.


Hoofdcontrole

 

Wanneer een pasgeboren baby op de rug ligt, zal het hoofdje altijd naar links of rechts draaien.
Naarmate de nekspieren sterker worden (vanaf ongeveer 6 weken), leert het:


  • Recht vooruit te kijken in ruglig
  • Het hoofdje op te tillen in buiklig
  • Het hoofdje al een tijdje rechtop te houden in zit (rond 3 maanden)

MV-hoofdcontrole


Buiklig

 

Omdat baby’s niet meer op de buik mogen slapen is het belangrijk ze regelmatig onder toezicht op hun buik te leggen. Ook het stabiel liggen op de zij (onder toezicht) is een belangrijk ontwikkelingsstapje.


Hiermee ontwikkelen ze de nek- en rugspieren om zich op te richten tegen de zwaartekracht. Als een baby goed op zijn buik kan blijven liggen, kan het de volgende ontwikkelingsstap maken: het reiken en omrollen.


MV-buiklig


Reiken

 

De handen hebben een waarnemings- en een contactfunctie. Een pasgeborene heeft gesloten vuistjes.
Dit wordt veroorzaakt door de grijpreflex. Deze verdwijnt gedurende de eerste 3 maanden.
Het leert de handen samen te brengen boven de buik en kan zo met de eigen vingers spelen.
Je baby kan soms de handen minutenlang bestuderen en bewust dingen vastpakken.


Je kent het wel: opeens moet je haar in een staart, grote oorbellen uit en kettingen af voor je veilig je baby op schoot kunt nemen. Door dit betasten gaat je baby dingen begrijpen. Het krijgt in kleine stapjes en met de hulp van de ouders steeds meer controle over de bewegingen.


Eerst slaat het in de richting van of naar een voorwerp. Daarna lukt het beter om echt een voorwerp te grijpen. Een kind kan steeds beter een speelgoedje dat boven hem hangt of voor hem ligt, pakken zonder veel te mikken. Vanaf 4 à 5 maanden is een baby in staat dingen goed te grijpen.


  • Tussen 3 en 6 maanden leert een baby een voorwerp te grijpen en vast te houden
  • Tussen 5 en 9 maanden kan het al 2 voorwerpen vasthouden
  • Tussen 8 tot 14 maanden kan het 3 voorwerpen vasthouden
  • Tussen 6 en 9 maanden leert een baby om een voorwerp van de ene hand in de andere hand over te pakken en rond te draaien
  • Het gebruikt steeds meer de vingertoppen

Een baby gaat voorwerpen verder verkennen door gebruik te maken van zijn fijne motoriek:


  • met de vlakke hand tegen dingen slaan
  • voorwerpen tegen elkaar slaan
  • voorwerpen opzettelijk laten vallen
  • een handje in een beker stoppen

De interesse van een baby voor details bereikt een hoogtepunt op 9 à 12 maanden. De meeste baby’s kunnen nu met de toppen van duim en wijsvinger een klein voorwerp zoals een kruimeltje of een rozijn oprapen.


Het gebruik van duim en wijsvinger op deze manier, noemen we de pincetgreep. Vanaf 12 maanden zal een baby fijnere bewegingen met zijn handjes kunnen uitvoeren. Het kan al:


  • deksels openen en sluiten
  • pagina’s van boeken omslaan
  • voorwerpen in een doos stoppen en er weer uithalen
  • muziek maken door lepels tegen elkaar te slaan
  • autootjes voortduwen
  • met een potje in een emmer zand scheppen
  • een toren bouwen (een 7-tal blokken rond 2 jaar)
  • een ketting met grote kralen rijgen (rond 18 maanden)
  • ringen op een stok schuiven

Rond 18 maanden leert een peuter een vork gebruiken om te eten. Het kan stukjes opprikken en afhappen.
Toch is het nog lastig om de vork, vastgehouden in zijn volle vuistje, naar zijn mond te brengen. Als het kan, eet een peuter nog graag met zijn handen.


Als een peuter 2 jaar is, begint het te tekenen vaak als een toevallige ontdekking.
Een peuter merkt dat er met een potlood iets op het papier achterblijft.
Het met opzet ‘krassen’ begint.


Meestal begint een peuter met het maken van horizontale krassen. Pas daarna begint het verticale krassen op en neer te maken en daarna tekent het krassen in het rond.


Baby-reikt


Rollen

 

Door de kracht die je baby opbouwt wanneer het leert omrollen, kan het wanneer het ongeveer 8 maanden oud is zelfstandig rechtop zitten. Omrollen is een begin van voortbewegen en het begin van de ontwikkeling van de ruimtelijke oriëntatie t.o.v. de omgeving.


MV-rollen


Kruipen

 

Vanaf 5 à 10 maanden verplaatst een baby zich op een of andere wijze: schuivend op de buik, kruipend of schuivend op het zitvlak. De meeste kinderen gebruiken eerst het tijgeren. Hierbij blijft de buik in contact met de vloer, terwijl de armen en de benen bewegen om vooruit te komen. Geleidelijk wordt deze manier vervangen door het kruipen op handen en knieën. Sommige baby’s starten vroeger, andere later:


    • ongeveer 7 % begint te kruipen op de leeftijd van 5 maanden
    • ongeveer 5 % begint te kruipen op de leeftijd van 10 maanden

Vanaf het moment dat het kan kruipen, gaat de baby zijn omgeving verkennen. Bij kruipen worden vrijwel alle spieren gebruikt. De coördinatie en evenwichtsreacties worden goed geoefend, wat belangrijk is voor het leren lopen. Sommige baby’s slaan het kruipen over en beginnen meteen te lopen. Tussen 9 en 12 maanden wordt het kruipen sneller en efficiënter.


Kruipen is goed voor:


    • de coördinatie
    • de armspieren
    • de heupen
    • de motorische ontwikkeling

​Er bestaan verschillende manieren om het kruipen te stimuleren:


    • Zorg voor voldoende ruimte en maak tijd vrij om het kruipen aan te moedigen. Geef complimentjes
    • Zet je baby niet de hele dag in een zitje. Een paar uur speeltijd op een speelkleed of in de box is erg belangrijk
    • Kruipen kun je ook uitlokken. Leg iets spannends buiten bereik. Als je baby het graag wil hebben, zal hij proberen zich te verplaatsen in de richting van het voorwerpn

Respecteer het tempo van je kindje. Sommige baby’s zullen eerst achterwaarts schuiven voor ze door hebben hoe ze zich voorwaarts moeten verplaatsen. Dit kan erg frustrerend zijn voor je baby. Hevige emoties en woedeaanvallen zijn niet uitzonderlijk. Blijf rustig en probeer het later gewoon nog een keer.


Advies en informatie


Maak je je zorgen over de motorische ontwikkeling van je baby, maak dan gerust een afspraak.


Baby-kijkt-naar-papa


Zitten


Zitten met steun


Heel wat baby’s kunnen al rond 3 à 6 maanden even zitten met steun in de rug. Ze houden hierbij hun hoofd al goed in balans. Rond 6 maanden vinden baby’s het leuk om vanuit rugligging met de handen overeind te worden getrokken. De baby zal het hoofd zelf rechtop houden en zelf flink meetrekken. De meeste baby’s leren stevig zitten rond 6 à 9 maanden, zeker met enige steun. Forceer een baby niet door het (met steun) lang te laten zitten.


Zitten zonder steun


Meestal leert een baby zitten zonder steun rond 6 à 11 maanden. De baby kan het hoofd hierbij mooi in balans houden en met gestrekte rug zitten.
Terwijl het zit, kan het spelen met speelgoed. Een baby vindt het ook fijn om mee aan tafel te zitten in de kinderstoel. Door het zitten worden de mogelijkheden van de handen groter. Voordat de baby zover is dat het los kan zitten, moet aan drie voorwaarden zijn voldaan:


  • In elke lichaamshouding het hoofdje rechtop kunnen houden
  • De heupen vrij kunnen buigen
  • De romp actief kunnen draaien

Zit Tips!


Zitten vindt je baby leuk omdat hij in die houding weer een nieuw stukje van zijn wereld te zien krijgt. Dit kan alleen als zijn rugje er sterk genoeg voor is of als hij goed gesteund kan zitten en als hij niet te lang hoeft te zitten.


Vanaf 6 weken kan je je baby af en toe in een babyzitje laten zitten. Zitten vindt je baby leuk. Maar te lang en te veel zitten vindt je baby niet fijn. Skelet en spieren zijn daarvoor nog te weinig ontwikkeld. Voor een jonge baby is zitten vermoeiend. De ideale zittijd in de eerste 4 maanden is 15 tot maximaal 30 minuten per dag. Slapen in een zitje is af te raden.


Vanaf 3 à 6 maanden is de hoofdbalans al beter ontwikkeld. Ze vinden het leuk om even rechtop te zitten. Ze hebben nog wel veel steun nodig in hun rug. Jouw lichaam is de beste steun. Neem je baby op je schoot en laat hem met je rug tegen jouw buik of arm leunen. Je kunt je baby een speelgoedje in zijn handjes geven of voor je op tafel te leggen.


De meeste baby’s leren stevig zitten rond 6 à 9 maanden, zeker met enige steun. Forceer je baby niet door hem te lang te laten zitten.


Wipstoeltje


Baby’s hoofdje moet goed gesteund zijn. Het materiaal van de rugleuning moet stevig zijn, maar tegelijk ook soepel meegaan met de bewegingen van je baby. Als je ervoor zorgt dat zijn bekken mooi recht in het zitje zit, dan is dit voor hem de meest comfortabele zithouding.


  • Wissel zitten af met spelen op de buik of op de rug
  • Laat je baby maximaal een half uur in dezelfde positie spelen
  • Laat je baby nooit onbewaakt in zijn zitje achter en zet het niet op de tafel (jonge baby’s kunnen zich zeer onverwacht van de tafel wippen)

Ondersteunend zitje


Een ondersteunend zitje (type Bumbo), is zo gevormd dat je baby kan zitten zonder om te vallen. Je baby moet zijn hoofd goed stevig kunnen rechtop houden en al goed kunnen zitten met steun. Net als in het wipstoeltje is het belangrijk om je baby niet te lang in dit zitje te zetten.


Autozitje


Het autozitje (type Maxi Cosi) is het beste en veiligste zitje voor je baby in de auto. Omdat de vorm en het materiaal ontworpen zijn om je baby maximaal te beschermen bij een auto-ongeval, zijn deze zitjes veel minder geschikt voor de dagelijkse zitmomenten thuis. De rug is te hard en te weinig meegaand.


MV-zitten


Staan

 

Wanneer je een baby van 6 à 9 maanden bij de armen vasthoudt, kunnen de beentjes het gewicht even dragen. Sommigen baby’s trekken zich rond 9 maanden al op tot stand. Wanneer de baby dit doet, beweegt het zich eerst van zitten naar knielen.


Dan grijpt hij iets vast en trekt hij zich recht en begint op dat moment ook zijwaarts langs de meubels te stappen. Een kind zal leren om van de vloer af helemaal alleen rechtop te gaan staan tussen 12 en 18 maanden.


Baby-raakt-bal-aan



Lopen

 

De meeste baby’s/peuters leren lopen aan de hand tussen 12 en 15 maanden.
Gemiddeld zet een peuter zijn eerste losse stapjes rond 14 à 16 maanden. De leeftijd waarop een kind zelfstandig begint te lopen, verschilt enorm. Het is niet abnormaal als het peuter pas alleen loopt als het 18 maanden is.


Zelfstandig lopen vóór de eerste verjaardag is eerder een uitzondering.
In het begin heeft de baby/peuter een starre lichaamshouding. Het lopen van een baby/peuter wordt gekenmerkt door een ‘dribbelgang’. De baby/peuter waggelt wijdbeens met gebogen knieën.


De baby loopt met korte stapjes en kan nog niet stappen over hindernissen.
Wanneer een baby een tijd geoefend heeft met lopen en steeds beter zijn evenwicht kan bewaren, leert het ook een paar stapjes zijwaarts en achteruit te lopen, een bal vooruit te schoppen en aan een hand de trap op te lopen.


Een peuter (vanaf 18 maanden) ontwikkelt een beter evenwicht, wordt behendiger, leert rennen, op stoelen klimmen, op een loopfiets voortbewegen, op een driewieler rijden, met een bal spelen, springen. Een peuter tussen 18 – 24 maanden kan:


  • Zelf in een laag stoeltje gaan zitten
  • De trap op klimmen met hulp van de leuning
  • Van een verhoging van 20 cm stappen
  • Een bal vooruit schoppen
  • Een aangespeelde ballon raken

peuter-probeert-te-lopen



Motorische ontwikkeling van uw baby – dreumes


0 – 3 maanden

 

In het prille begin kan het lijken dat je baby niets anders doet dan eten, slapen, huilen en luiers vullen. Tegen het einde van de eerste maand zal het alerter en meer reageren. Geleidelijk worden de bewegingen soepel en met meer coördinatie, vooral bij het naar de mond brengen van het handje. Je baby gaat luisteren naar je stemgeluid, kijkt naar je en gaat zelf bewegen om de aandacht te trekken.


De eerste maanden van zijn leven is de baby druk bezig de houding van zijn hoofdje te oefenen, waardoor rug-, nek- en armspieren sterker worden. Het duurt ongeveer 3 maanden voordat de baby vanuit buiklig in staat is het hoofd rechtop te houden, waarbij het op zijn onderarmen steunt.


Vaardigheden 0 – 3 maanden:


  • Het hoofdje zelfstandig ophouden
  • Naar speelgoed reiken in ruglig en zijlig
  • Een voorwerp volgen met de ogen van links naar rechts, van boven naar beneden
  • Reageren op personen


MV-0-3

3 – 6 maanden

 

Als de baby op de rug ligt wordt het hoofdje steeds beter in het midden gehouden. De handjes komen samen en spelen met elkaar of plukken aan kleding of het lakentje. De baby rolt halverwege om naar de buik en de voetzolen worden meer op de onderlaag gehouden. Bij het optrekken tot zit worden de beentjes actief opgetild en het hoofdje blijft niet meer achter.


In zit gehouden is de hoofdbalans al redelijk te noemen en het kan met de handjes naar voren steunen. Op de buik kan het zijn hoofdje en borst opheffen en steunen op de onderarmen. Soms rolt het van buikig naar ruglig op een passieve manier (hoofd achterover.) In staande houding gehouden strekt het zijn beentjes en probeert het op de tenen te staan. Er is nog duidelijk een grijpreflex van de tenen.


Vanaf ongeveer de 5de maand brengt de baby in ruglig de voetjes naar de mond en steekt de armpjes uit om opgetild te worden. Het brengt voorwerpen naar de mond en kan iets grijpen met de handpalm. Bij het optrekken tot zit is er een goede hoofdbalans, het hoofdje en de schouders komen actief mee en de benen worden gestrekt. In buikig steunt het nu op de handjes, als de baby in staande houding wordt vastgehouden, steunt het op de voetjes.


Rond de 6de maand kan het van rug- naar buiklig omrollen. In buiklig kan het op 1 hand steunen en met de andere hand naar iets reiken. Er zijn duidelijk evenwichtsreacties als de ondergrond beweegt. De armen en handen zijn volop in ontwikkeling. De baby grijpt met de hele handpalm en reikt naar voorwerpen met 1 hand. Het kan een voorwerp overbrengen naar de andere hand en slaat met een voorwerp op tafel. De handfunctie is al zo ver ontwikkeld dat het zelf een koekje kan vasthouden en naar de mond brengen.


Vaardigheden 3 – 6 maanden:


  • In buiklig kan de baby reiken naar speelgoed
  • In ruglig kan de baby over de middellijn reiken naar de andere kant
  • Omrollen van rug naar buik
  • Bij het optrekken wordt het kinnetje op de borst gehouden


MV-3-6


6 – 9 maanden

 

De 7de maand wordt het hoofdje krachtig opgeheven en de baby kan zichzelf optrekken tot zit, waarbij hij aan de vingers wordt vastgehouden. Het zit ook alleen, maar nog onzeker en het steunt voor. De evenwichtsreacties zijn in sterkere mate aanwezig. In buiklig draait het de romp naar beide zijde en trekt het de knie naast de romp op (kruipbeweging.)


Rond de 8 maanden vindt een baby ruglig niet meer prettig en probeert zelf te gaan zitten. Het kan ook al een even los zitten en steunt naar voren en opzij. Sommige kinderen staan met steun al goed of trekken zich op aan het meubilair.

De ontwikkeling van de handfunctie is ook verder gegaan; er is sprake van het begin van een pincetgreep. In de 9de maand kan een baby vanuit ruglig zonder hulp gaan zitten. Het zit voor langere tijd los en stabiel. Het kan van zit naar buiklig komen en het steunt zowel voor, opzij als achter.


In buiklig komt het tot kruiphouding. Het schuift voorwaarts op de buik en soms om de eigen as. Van echt kruipen is in het algemeen met 9 maanden nog geen sprake. Ook kan het nu gedurende een of enkele minuten staan als het zich ergens aan vasthoudt. De functie van de handspieren is zo ver ontwikkeld dat de baby kleine voorwerpen kan vasthouden met duim en wijsvinger.


Vaardigheden 6 – 9 maanden:


  • De baby kan zitten zonder steun
  • Omrollen van rug naar buik en andersom
  • Tijgeren/kruipen
  • Brabbelen


MV-6-9


9 – 12 maanden

 

Wanneer het kind op zijn rug ligt rolt het zonder moeite om in beide richtingen. Het zit met een rechte rug en gestrekte beentjes in de langzit en kan al goed op een stoel zitten. Het heeft geen moeite meer om van zit- naar kruiphouding te komen en vervolgens weer terug. Het kruipt goed en kan zelf gaan staan door zich ergens aan op te trekken. De baby kan voorwerpen in een bak leggen en er weer uitpakken.


Het reikt voorwerpen aan en laat ze overigens ook niet gemakkelijk meer los. Rond de 11de maand kruipt het kind goed, op allerlei manieren.
Als het zit heeft het goede evenwichtsreacties, ook als je een beentje van de baby optilt. Het kan om zijn as draaien in zit om speelgoed te pakken. Het komt gemakkelijk van sta- in zithouding en staat soms even los. Het kan zijdelings langs het meubilair lopen.


Er is in deze periode tevens als sprake van een duidelijke pincetgreep, althans bij kleine voorwerpen. De 12de maand ontwikkelt het kind evenwicht in kniëenstand en kan lopen als het wordt vastgehouden aan een hand. Aan het einde van het eerste jaar is er sprake van een goede pincetgreep.


Vaardigheden 9 – 12 maanden:


  • Kruipen
  • Zichzelf van lig naar zit bewegen
  • Optrekken naar staan
  • Simpele woordjes zoals mamma


MV-9-12



12 – 18 maanden

 

Vaak geeft je peuter in deze fase nog de voorkeur aan kruipen, omdat het zich dan sneller kan verplaatsen. Het zitten met gestrekte benen en alleen staan zijn goed mogelijk. Sommige peuters maken hun eerste onzekere pasjes, anderen lopen al, weliswaar met een breed gangspoor. De meeste kinderen leren lopen aan de hand tussen 8 en 15 maanden. Gemiddeld zet een kind zijn eerste losse stapjes rond 14 à 15 maanden. De leeftijd waarop een peuter zelfstandig begint te lopen, verschilt enorm.


Rond 15 maanden kunnen kinderen de trap op kruipen. In zit zijn er goede steun- en evenwichtsreacties ontwikkeld en vanuit stand kan een kind een andere houding aannemen. Het lopen is vaak mogelijk met steun aan het meubilair of aan een hand. Het evenwichtsgevoel is nog onvolledig. Plotseling stoppen of van richting veranderen is nog moeilijk.


Vaardigheden 12 – 18 maanden:


  • Zelfstandig gaan zitten en staan
  • Lopen met/zonder steun


Schermafbeelding 2015-06-21 om 15.29.29

18 – 24 maanden

 

Rond 18 maanden is het evenwicht in alle posities goed ontwikkeld. Je peuter kan op de hurken zitten, iets van de grond oprapen, los lopen en begint te klauteren. Het lopen van je peuter wordt gekenmerkt door een ‘dribbelgang’, wijdbeens met gebogen knieën en ellebogen.


Je peuter loopt met korte stapjes en kan nog niet ergens overheen stappen. Wanneer je peuter een tijd geoefend heeft met lopen en steeds beter zijn evenwicht kan bewaren, leert het ook een paar stapjes zijwaarts en achteruit te lopen, een bal vooruit te schoppen en aan een hand de trap op te lopen.


Vaardigheden 18 – 24 maanden:


  • Zelf in een laag stoeltje gaan zitten
  • De trap op klimmen met hulp van de leuning
  • Van een verhoging van 20 cm stappen
  • Een bal vooruit schoppen
  • Een aangespeelde ballon raken


Baby-klimpt-trap-op


Speelgoed voor de ontwikkeling van uw kind


Speelgoed voor een baby van 0 – 3 maanden


De eerste 6 weken heeft je baby rust nodig om zich aan te passen aan de buitenwereld. Observeer goed in welke stemming je baby is: slaperig, weinig oplettend of alert en aandachtig. Wat vindt je baby leuk om te zien of te horen, wanneer worden al die indrukken te veel. Echt speelgoed is nauwelijks nodig. Iets om naar te kijken of in de handen te houden is voldoende. Bij 3 maanden zijn de eigen handjes en degene die voor hem zorgt leuk om naar te kijken, te luisteren en te voelen.


  • Een speciaal popje met een duidelijk gezichtje en grote ogen
  • Muziekdoosje of muziekmobiel
  • Mobiel, kinderwagenhanger
  • Grijpdingen
  • Belbandje voor pols of enkel

Speelgoed voor een baby van 3 – 6 maanden


Tussen 3 en 4 maanden begint een baby voorwerpen vast te houden. Hij oefent het grijpen en zal elk voorwerp onderzoeken, in de mond steken of ermee slaan. Grote blokken, rammelaars en allerlei badspeeltjes zijn hiervoor geschikt. Wanneer je een rammelaar koopt, zorg er dan voor dat het:


  • licht genoeg is
  • makkelijk vast te houden is
  • een korte steel heeft

Ook het trappelen met de voetjes wordt in deze periode krachtiger. Een babygym en een trappelspeeltje aan het voeteneinde van het bedje zijn heel geschikt speelgoed. Enkele aandachtspunten: de speeltjes die aan de babygym hangen mogen niet te zwaar zijn en ze moeten bereikbaar zijn voor de grijpende handjes van je baby.


Je baby vindt het bijzonder leuk om voorwerpen te stapelen, doosjes te openen of te sluiten. Insteken en uithalen is daarbij de favoriete activiteit. Je kunt ook samen eenvoudige balspelletjes spelen.


Vanaf 6 maanden krijgt je baby belangstelling voor het effect van zijn eigen handelingen. Je baby kan nu bijna zitten en dat betekent dat hij beide handen vrij heeft om speelgoed vast te pakken en te betasten. Gooien en kloppen met speelgoed geeft veel plezier. Populair zijn allerlei vormen van houten speelgoed en speelgoed met reliëf. Ook voelboekjes zijn een aanrader. Kiekeboespelletjes met mama en papa worden in deze leeftijdsfase bijzonder gewaardeerd.


Je zal merken dat je baby evengoed geboeid is door eenvoudige huis-, tuin- en keukenspullen. Niets leuker dan in de tuin het gras te voelen, een houten lepel vast te nemen of je mobieltje te verkennen.


Lezen begint bij de babyleeftijd. Erg jonge kinderen begrijpen het verhaal nog niet, maar ze kijken wel graag naar kleurrijke plaatjes en ze luisteren graag naar de stem van de voorlezer. Aanbevolen speelgoed voor een baby van 3 – 6 maanden is:


  • Rammelaar, bijtfiguren
  • Babygym, trappelspeelgoed, activity-center
  • Stapelen, insteken en uithalen : stapelbekers, blokken
  • Tast-en rammelspeelgoed
  • Badspeelgoed
  • Babyboekjes, Versjesboek met wiegeliedjes
  • Duikelaar


Speelgoed voor een baby van 6 – 9 maanden


  • Babytelefoon
  • Bal van badstof of plastic
  • Huis-, tuin-, en keukenspullen
  • Stapelbekers
  • Speelgoed met trektouwtje
  • Grote plastic auto


Speelgoed voor een baby van 9 – 12 maanden


  • Blokken, vormenkubus
  • Tiidschriften, frommelen en scheuren met papier
  • Bal
  • Blaasspeeltje toeter, fluitje
  • Loopauto, duwkar


Speelgoed voor een dreumes (1 – 2 jaar)


  • Badje en badspulletjes, drijfbeestjes
  • Zandbak, vormpjes, schepje en emmer
  • Vingerverf, tas of mandje, vormenstoof, blokken
  • Pop, poppenbed, poppenfles, poppenservies
  • Kartonnen of stoffen plaatjesboeken, versjes- en rijmpjesboeken, voorleesboeken
  • Duwspeeltjes
  • Muziekinstrumenten, radio, fluit, trompet, trommel
  • Trekkar en loopauto
  • Stapelspeeltjes
  • Grote trein, auto,of boot
  • Bal


Speelgoed voor een peuter (2 – 4 jaar)


  • Inlegplanken, puzzelplanken, puzzels
  • Vingerverf, kwasten, kleurpotloden, vetkrijt, schaar
  • Plakplaatjes
  • Bellenblaas
  • Constructiespeelgoed, blokken
  • Timmerspeelgoed
  • Lotto, domino, kleurenspel
  • Prentenboeken, liedjes en verhalen op de band of cd
  • Verkleedkleren, serviesje, dokterskoffertje, pop met toebehoren
  • Tent of huisje
  • Muziekinstrumenten
  • Hobbelpaard, schommel, wip, step, driewieler
  • Opwindspeelgoed, plastic of houten trein, garage, winkeltje
  • Poppenkast en poppen


Speelgoed voor een kleuter (4 – 6 jaar)


  • Fiets met zijwielen
  • Zachte babypop met toebehoren
  • Poppenhuis met meubeltjes
  • Winkeltje, dokterskoffer
  • Constructiespeelgoed
  • Puzzels
  • Spellen als kwartet, lotto, memory, domino, kleurendobbelsteen-spellen
  • Servies, bestek, strijkplank en strijkijzer, poppenaccessoires
  • Boerderij, auto’s en dieren
  • Zaklantaarn, verrekijker, vergrootglas, magneet, kompas
  • Ridders, cowboys, indianen, kostuums, poppenkastpoppen
  • Prikpen, verf, stoepkrijt, schoolbord, hamertje tik
  • Vlechtmateriaal, borduren, punniken, kralen
  • Hijskranen, bulldozers, politie, brandweer, tractor, vliegtuig, autobaan, treinbaan, afstandbestuurbare auto’s
  • Fiets, skelter, poppenwagen, rolschaatsen, springbal
  • Computerspel voor kleuters


Speelgoed voor een schoolkind (6 – 12 jaar)


  • Bal, touw, rollerskates, fietsen, schaatsen, knikkers, visattributen
  • Zwemvliezen, snorkelbril
  • Tafelvoetbal, sjoelbak, kegelen, darts, autobaan, radiografisch bestuurbaar speelgoed, elektrische trein
  • Microscoop, kompas, technische bouwdozen, herbarium, stoommachine, zaklantaarn, vergrootglas, scheikundedozen
  • Dobbelsteenspellen, spellen met letters en cijfers, vraag- en antwoordspellen, elektronische spellen, computerspellen, puzzels, goocheldozen
  • Poppenhuis, tienerpoppen, postkantoor, gereedschap
  • Poppenkastpoppen, marionetten, actiespeelgoed op het gebied van ruimtevaart, veldslagen
  • Naaimachine, naaidoos, borduurdoos, weven, spinnen, pottenbakken, gipsmallen, mozaïek, bouwplaten, typen, pottenbakken, verven op textiel, hout en glas
  • Modelbouw, constructiesystemen




De speelgoed-schijf van 5


Zorg als ouder voor een “goed” gevulde speelkast met voldoende variatie. Je kan hierbij de speelgoed-schijf van 5 als referentie nemen.



1.  Creactief speelgoed

is bezig zijn met materialen, het eindresultaat is niet het belangrijkste, stimuleert de fantasie

Voorbeeld: knutselmateriaal (zoals karton)


2.  Cognitief speelgoed

vraagt om nadenken, probleemoplossend spel. Voorbeeld: eenvoudige puzzels


3.  Constructief speelgoed

is iets opbouwen, er wordt gewerkt volgens plan naar een einddoel. Voorbeeld: bouwblokken


4.  Motorisch speelgoed

doet niet alleen beroep op de grove bewegingen, zoals het buitenspelen, maar ook op de fijne bewegingen en de oog-handcoördinatie. Voorbeeld: kleuren of tekenen


5.  Sociaal speelgoed

vereist samenwerken of samenspelen. Vanaf de kleutertijd: gezelschapsspelletjes



Speelgoed kan passen in verschillende schijven. Een spelletje kan tot nadenken aanzetten, terwijl het samen gespeeld wordt en er veel beweging bij te pas komt.


Voldoende variatie


Het komt eropaan dat er variatie en keuze is. Als je het speelgoed ordelijk rangschikt, dan maak je het voor je kind makkelijker om te kiezen. Maar overdrijf niet in hoeveelheid. Veel beter is het om de speelgoedbakken regelmatig te vernieuwen en de keuzemogelijkheden overzichtelijk te houden. En let op: ook heel wat alledaagse gebruiksvoorwerpen kunnen zich omtoveren tot speelgoed.


Bron: “Schijf van vijf”: Marianne de Valck (2006). Het speelgoedboek, eerste hulp bij het kiezen van speelgoed



Werkwijze




Baby’s kunnen ook zonder verwijzing van de (huis)arts door de kinderfysiotherapeut worden onderzocht en, indien nodig, behandeld (dit wordt DTF genoemd: Directe Toegankelijkheid Fysiotherapie)


De eerste 18 behandelingen worden volledig vergoed binnen de basisverzekering.


Onderzoek en behandeling van de allerkleinsten vindt vaak plaats in de thuissituatie. Dit is de omgeving waar uw baby zich het meest op zijn gemak voelt. Ouders kunnen de problemen die ze tegen komen ter plekke laten zien.

 

We observeren en onderzoeken de bewegingen van uw baby en beoordelen of de motoriek bij de leeftijd past. We vertellen u wat onze bevindingen zijn en stellen en behandelplan op, waarin we beschrijven wat we gaan doen en wat de behandeldoelen zijn. Bijvoorbeeld: met twee handen kunnen spelen, afname van de afplatting van het hoofd, gedurende 5 minuten op de buik kunnen spelen. 

Binnen de behandeling staat uw baby of peuter centraal. U als ouder bent daar vanzelfsprekend nauw bij betrokken. In de thuissituatie laten we zien hoe het een en ander in het dagelijkse omgaan met het kind in te passen is. Ook geven we speladviezen zodat u thuis op een speelse manier de motorische mogelijkheden van uw kind kunt uitbreiden.

 

Sommige baby’s hebben bijvoorbeeld een sterke neiging om alleen naar links of naar rechts te kijken. We geven dan advies hoe u uw baby het beste op kunt pakken en in welke houdingen u uw kindje het beste neer kunt leggen waardoor u de voorkeurshouding positief beïnvloed.

Vanuit de basisverzekering worden de eerste 18 behandelingen volledig vergoed wanneer er sprake is van een niet-chronische indicatie. Afhankelijk van uw aanvullende verzekering kunnen meer behandelingen worden vergoed. Kijk voor de zekerheid uw polis na.

 

Er wordt 100% vergoed vanuit de basisverzekering wanneer er sprake is van een chronische indicatie. Dan is wel een verwijzing nodig. Wij hebben contracten met alle zorgverzekeraars

De praktijk is op werkdagen geopend van 8.00 – 18.00 uur en op woensdagavond van 19.00 – 21.00 uur.




  •  Krijgen Ilse en ik nu een Fysio-lesje om de voorkeurshouding van Koen te verminderen? ,, 

    Vader Tom

  •  Ons kindje raakte gefrustreerd omdat ze niet vooruit kwam, dankzij praktische tips en oefeningen kruipt ze nu het hele huis door ,, 

    Moeder Angela

  •  De tips en oefeningen die we wekelijks krijgen, zijn duidelijk en de voorkeurshouding van Pepijn wordt steeds minder ,, 

    Moeder Puck

  •  “ Wat ben ik blij dat we gestart zijn met de babyfysiotherapie, de puzzelstukjes vallen nu op zijn plek ,,  

    Moeder Jamie

  •  “ De ontspanning die mijn dochtertje nu laat zien, daar kan ik zo van genieten ,,

    Moeder van Silvie

  •  “ Ik vind het fijn dat we ons zoontje zelf kunnen helpen in zijn motoriek en geniet van de oefenmomenten ,,

    Vader Gerard

  •  “ Babymassage is echt een genietmomentje van mij en mijn dochter ,,

    Moeder Bianca

Leren bewegen en de wereld ontdekken


Wij geven ook cursussen voor baby’s en a.s. ouders op maat


baby-massage-1


BabyMassage

Versterkt de unieke band

Baby-met-bal-en-moeder


BabyGym

Ook fijn voor het babybrein

Hanteringsadvies Gilze Rijen


Hanterings­Adviezen

Praktisch, veilig en vertrouwd

ZwangerFit-04


ZwangerFit

Energiek zwanger zijn



Selecteer een andere leeftijd



Bewaren

Actief in bewegen voor baby's en kinderen