Je hoofd wordt een trage computer als je niet genoeg schrijft
Dit soort handschriften moeten leraren op de basisschool ontcijferen: Aartje Schoemaker is oud-docent en zet zich in voor het Platform Handschriftontwikkeling. “We krijgen van leerkrachten veel handschriften opgestuurd die echt onleesbaar zijn. Die leerlingen krijgen hierdoor een lager cijfer voor hun proefwerk. Dat is zo zonde”, legt ze uit. “Als je op de basisschool echt goed leert schrijven, dan heb je daar je hele leven plezier van.”Maak van schrijven op de basisschool een apart vak, in plaats van het bij ’taal’ onder te brengen.
Met die boodschap meldt het Platform Handschriftontwikkeling zich vandaag,
op de internationale dag van het handschrift, in Den Haag bij de Tweede Kamer.
Collegezaal
“De huidige generatie studenten kan zo snel typen dat ze bijna letterlijk overschrijven wat gezegd wordt”, zei Paul Kirschner, hoogleraar onderwijspsychologie aan de Open Universiteit, vorig jaar tegen Nieuwsuur. “Maar zo gaat informatie het ene oor in en er via je tien vingers weer uit. Je hersenen verwerken het niet.”
Wie daarentegen schrijft, maakt een motorisch geheugenspoor waardoor een uitgebreider patroon van hersenactiviteit kan plaatsvinden. “Wie overtypt wat de docent zegt, hoeft niet meer samen te vatten of te parafrasen”, zei Kirschner. “Terwijl dat juist heel belangrijk is. Als je iets in je eigen woorden opschrijft, dan doe je er iets mee en daardoor onthoud je het veel beter.”
23 januari 2018|Marianne-vd-Ven,Gezondheid